Persmededeling VB nieuwe coalitie

Persmededeling

De partij van de verandering houdt de oude meerderheid in het zadel:
de schaamte voorbij!

CD&V en sp.a werden nog tijdens de voorbije legislatuur afgestraft in eigen rangen. Daardoor moest in mei 2011 de meerderheid verruimd worden met Groen. Op 14 oktober werd de meerderheid van CD&V en sp.a opnieuw, en zelfs nog veel zwaarder, afgestraft, maar dan door de kiezer. Het leek dan ook voor de hand te liggen dat deze verliezers naar de uitgang zouden begeleid worden en dat alle winnaars – N-VA, TIM en Groen – samen een signaal naar de burgers zouden geven dat deze stad aan verandering en vernieuwing toe zou zijn. Na verkiezingen moeten in principe de winnaars het voortouw nemen, en niet omgekeerd. Ook al zouden wij inhoudelijk mijlenver staan van een dergelijke eerder linkse coalitie, het zou de logica zelve zijn.

Niets is minder waar. N-VA kiest voor de oude, verguisde en afgestrafte coalitie. Als dat verandering moet zijn, dan kan dat tellen! In de strijd om de schepenmandaten ging sp.a-er Peter Segers zelfs zover om tal van gezworen dure eden ten aanzien van zijn – ondertussen voormalige – vrienden van Groen naar het rijk der fabelen te verzenden. Het eerder gesmede verbond met Groen werd dan ook eenzijdig opgeblazen. En TIM werd boudweg wandelen gestuurd, ook al had de lijsttrekker het grootste aantal voorkeurstemmen in de stad.

N-VA neemt dan ook een verpletterende verantwoordelijkheid op zich. Door deze partnerkeuze bewijst de nieuwe partij alvast dat ze de verhoudingen in Turnhout niet goed kent en eerder bezig is met rekenkundige meerderheden en het verdelen van postjes dan wel met de overduidelijke signalen van de burger die het nu wel had gehad met CD&V en sp.a in het bestuur. Komt daarbij het gemis aan politieke ervaring van bijna al de N-VA-verkozenen, waardoor toch een zware hypotheek wordt gelegd op het zo lang verwachte goed bestuur in Turnhout.

Turnhout is een centrumstad die beter verdient. Het Vlaams Belang zal deze ‘nieuwe oude meerderheid’ uiteraard op de korrel nemen door net zoals in de voorbije legislaturen op een correcte, constructieve, maar niet mis te verstane wijze en met dossierkennis oppositie te voeren. Het Vlaams Belang zal met minder raadsleden een tandje bijsteken om zijn taak voort te zetten. Ten slotte vertegenwoordigen wij nog altijd een tiende van de Turnhoutse bevolking. En dat blijven we met veel overtuiging doen.

Paul Meeus

Reccino Van Lommel
Afdelingsvoorzitter

Misschien bent u ook geïnteresseerd in ...